Uppdelat på lägenhetsstorlek var snittpriserna per kvadratmeter:
Storlek (kvm) | Pris (kr / kvm) |
0-30 | 68 800 |
30-50 | 58 100 |
50-80 | 57 100 |
80- | 55 400 |
Alla | 59 200 |
Följer prisutvecklingen på bostadsrätter i Stockholms innerstad, dvs Engelbrekt, Oskar, Johannes, Hedvig Eleonora, Adolf Fredrik, Gustav Vasa, Matteus, Kungsholmen, S:t Göran, Essinge, Högalid, Maria Magdalena, Katarina, Sofia, samt Stockholms domkyrkoförsamling i Stockholms stad. Baseras på fritt tillgängligt data från budgivningar från ett antal mäklarföretag.
Storlek (kvm) | Pris (kr / kvm) |
0-30 | 68 800 |
30-50 | 58 100 |
50-80 | 57 100 |
80- | 55 400 |
Alla | 59 200 |
49 kommentarer:
ALL TIME HIGH!!!
All Time High, hahaaaaaaa hyresmuppar, det blev inget ras ??!!!!!
Ni är så söta :)
Haha, den här statistiken stämmer inte för ett öre, här är en som är rimlig och stämmer med verkligheten:
http://www.hempris.se/statistics.php
och även om Hempris omfattar stor-sthlm så är det osannolikt att innerstan skulle avvika allt för mycket från den kurvan hempris bjuder på...
/En som lever i verkligheten (snar mäklardöd i innerstan)
11:12: Så all statistik som inte stämmer överrens med din bild av verkligheten är skit, och all som gör det är perfekt och ofelbar?
"Mäklardöden" har det pratats om länge nu, är det inte dags att det faktiskt händer någon gång?
tatistik på HemPris!
Vi har lagt till en statistikfunktion på HemPris där man kan se hur lägenhetspriser har utvecklats det senaste året. Du hittar en graf över prisutvecklingen här. Nedan har du en sammanfattning:
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: -1.25%
Prisutveckling i Stockholm senaste 4 veckorna: -1.73%
Prisutveckling i Stockholm senaste halvåret: -8.48%
Prisutveckling i Stockholm senaste 12 månaderna: -13.7%
RIKTIG statistik från valueguard... "Bara" till December 2011, men det är den enda existerande som har någon statistisk relevans.
Marknadsnoteringar
Stockholm BR 166
Senaste mån -0,4%
3 mån -1,7%
12 mån -4,2%
Årshögsta 175
Årslägsta 166
Bas för index = 100 jan 05
Så hempris siffror ser ju inte så väldans korrekta ut de heller, men i motsatt riktning...
Sådär, då kan jag låna upp bostaden för thailandsresan i år igen!
Visst gör det ont när knoppar brister...
Inte lätt när priserna slår nya rekord när man står på perrongen och fryser i vinterkylan. Bittert :(
Har inte sett till svenne banan på ett bra tag nu men det han skrev stämmer hittills perfekt.
jag säger bara: titta på omsättningen och dra era slutsatser!
12:28: Jag drar slutsatsen att omsättningen föll exakt samtidigt som acceptpriser infördes, och alltså antagligen beror på avsaknad av budgivningar att skörda siffror ifrån, snarare än avsaknad av affärer. Mäklarstatistik, som har tillgån även till försäljningar utan budgivning, visar ett ganska blygsamt omsättningsfall för samma period.
Jag har sedan länge dragit slutsatsen att den som skriker högs får rätt.
UPP för fan UPP!!!!
PRISERNA KAN BARA GÅ UPP UPP UPPP
denna statistik stämmer inte, ingen ide att följa, tror slutpriserna kommer från notar.se
finns bara ett index då det gällre bostäder i Sverige och det är Valuegard, dom tar hänsyn till allt och tar med alla affärer, inte bara dom som notars mäklare väljer att redovisa
Problemet med Valueguard är att de tar med hela Stockholms kommun.
14:37: Det var mest som jämförelse med Hempris, som också är hela Stockholm.
Varför det skulle vara ett "problem" förstår jag för övrigt inte riktigt?
hempris, mäklarstatistiks innerstadsdata och hoxflatsto rör sig åt samma håll, medan lassekongo avviker sen oktober.
Såklart motvals kärring har rätt!
Tror inte mycket på LKs data iofs, men liten bulltrap är möjlig i jan/feb med tanke på den vanvettiga börsutvecklingen (som går emot alla makroekonomiska indikatorer och troligen inte håller länge till).
Så länge räntan är så här låg, ränteavdraget finns och det finns amorteringsfritt/man kringår amorteringen (hus är eviga), så finns det god chans att priserna och skuldsättningen kan fortsätta faktiskt ganska länge = flera år till. Händer det något riktigt negativt vid den tidpunkten då i princip alla är max-skuldsatta, kommer det bli en pang som hörs till nästa galax.
Klart en bulltrap är möjlig, men den blir i så fall kraftlös. Helt annan ton från bankerna nu, kreditgivningen stramas åt. Gäller i hela Europa. Intressant om detta i ft igår. Under sådana förhållanden blir det ingen rusning på bomarknaden
Nu när Atsra/Z kickar 1200 per så kommer innerstadspriserna boosta ytterligare.
Det är ju bostadsbrist för fan
13:57: Ja, 90% av alla innerstadsbor jobbar ju med R&D på AstraZeneca, så detta om något måste ju utlösa Den Stora Mäklardöden!
Eller kanske inte...
Undrar hur många som bor i innerstan och jobbar i Södertälje på Astra Zeneca. LOL, hyresmupparna blir allt mer desperata i sin jakt på argument för en nedgång.
Konsensus är upp nu enligt DI.
Förlorade en budgivning då mitt tak är på 3 mil.
Objekt, drottning112: 59 kvm, avgift 2000 sek, 4 våningen (högst upp), bygglov för balkong (väster/söder läge) Renoveringsbehov 80tkr.
Acc pris = 3,5 mil Slutpris 3,1 miln= 52 tkr/kvm
Folk är rädda.
20:58: gråt inte för det, vet inte om jag skulle vilja bo på terroristgatan 112...
20:58: Drottninggatan brukar inte inbringa så höga priser, då de flesta anser det vara "för centralt". Och om den både saknade balkong och hade renoveringsbehov låter 52 kkr/kvm inte direkt billigt...
Re: 20:58: Jaså... kolla på http://www.slutpris.se
10:09: De har 4 lägenheter på drottninggatan... bra urval.
RE 12:11 Ja, men de blev ju faktiskt sålda till detta pris.
Fan vad skönt det är att ligga toklång i bostadsrätter i stockholms innerstad.
De går ju som tåget. upp upp upp.
Fan vilka losers alla andra är.
Jag surfar på framgångsvågen och ber alla andra att dra åt helvete.
Instämmer.
Fan vilka dumma jävlar det finns som inte hakar på tåget utan står kvar på perongen och väntar och gnäller.
De missar resan till stjärnorna
woooord 15:16, 16:14
15:16, 16:14 BLT???
Hempris indikerar att andra fasen i prisnormaliseringen nu inletts.
http://www.hempris.se/statistics.php
Svårt att sia om hur mycket det blir men 1% i månaden brukar vara rimligt. -10% under året.
Gör inte mig något då jag i alla fall inte har mågon möjlighet att köpa förrän i bästa fall om 1 år. Något lägre priser är ju dessutom bara bra för approximativt 100% av Sveriges befolkning.
4 februari 2012 15:37
Vet inte vilken värld du lever i men du kan glömma dina negativa fantasier.
Det kommer gå ner betydligt mer än 10% under året.
Blev skuldfri igår, känns riktigt bra! Dock så länge krediter är billiga kommer det inte bli något stort fall.
Om man tittar till privat skuldkvot i Sverige med bostäder som säkerhet och jämför med USA så förstår man ganska snart att förväntat vinst med att äga brf eller småhus redan har inprisats så där 25 till 50 år framåt. Köper man något av oavanstånde med dagens priser så är vinst vid flytt samt försäljning något att glömma dom närmaste decenierna. Dom som köper nu är för dom vill bo på en viss plats inte för att dom ska tjäna pengar på sitt boende.
17:22: håller helt med.
Hehe ni är sanslösa. Nu har Januari just varit all time high i stockholms innerstad. Ändå sitter ni i era hyresrätter och muttrar om att priserna går ner. Inse, tåget har gått. Igen.
5 februari 2012 09:30
Jag tror att många vill det bästa för landet och dess invånare och därför önsketänker att priserna skall bli lägre.
Det är ju så att på lite sikt tjänar alla, utom några enstaka undantag, på en liten sättning av bostadspriserna.
Tyvärr är dessa enstaka undantag ofta egoistiska och bittra. Deras enda intresse är att tjäna några kronor på andras bekostnad.
Pratade med SEB, de kräver 10 års amortering på delen över 75%, samma som jag hörde rapporteras om SHB tidigare. Frågade inte om de planerar att införa det när existerande lån läggs om.
5 februari 2012 11:11
Det är väl inget nytt!?
Den stora frågan är när amorteringskrav kommer börja införas på hela lånet och på hur lång tid det kommer bli. Jag välkommnar det så att vi får ett slutgiltigt svar på frågan om innerstadspriserna ligger rätt eller om de nu är orimligt höga. Sjunker priserna när amorteringskrav införs skulle det vara uppenbart att de varit för höga.
Jag gissar att om amorteringskrav införs så kommer det bara krävas 10% i kontantinsats och dessa kommer ta ut varandra.
5 februari 2012 11:59
Ska bli spännande att se om du har rätt.
Om vi alla hjälps åt att ställa krav på bankerna om amorteringskrav så kommer vi snart få det korrekta svaret.
Snart (kanske redan kommande vecka) spricker Greklands skuldbubbla och då spricker tyvärr också Sveriges bobubbla - BANKFROSSA!!!
14:01
Du är en bitter felplacerad idiot.
14:01: Det var väl ändå ganska länge sen det sprack i Grekland...?
Re:18:08 Ja den har spruckit men ECB pumpar in ny luft (nytt kapital) - men snart räcker inte luften till.
Jevvla BLT-Ni66ers! Nu skiter jag av en brakskit i ert nylle! Prrrrrrrrrrrrrutt!
Re: :-) undrar just vem som är BLT av oss - det är inte jag i alla fall?
Skicka en kommentar