Genomsnittspris vecka 7: 60 400 kr / kvm.
allavisningar.se
allavisningar.se
Följer prisutvecklingen på bostadsrätter i Stockholms innerstad, dvs Engelbrekt, Oskar, Johannes, Hedvig Eleonora, Adolf Fredrik, Gustav Vasa, Matteus, Kungsholmen, S:t Göran, Essinge, Högalid, Maria Magdalena, Katarina, Sofia, samt Stockholms domkyrkoförsamling i Stockholms stad. Baseras på fritt tillgängligt data från budgivningar från ett antal mäklarföretag.
76 kommentarer:
Mot nya höjder! Mer skuld till alla! Omsättningen verkar dock helt död...
Förstår att mäklarna även vill/måste ha betalt för lägenheter de INTE säljer.
Som sagt tidigare, slagigheten beror till stor del pga av att LK har ett mycket sämre underlag nu än tidigare. Men om man drar en linje mitt i spannet, ser man tydligt hur trenden ser ut. En nedgång efter toppen för ca 1 år sedan till i sommras och sedan en ny uppgångsfas precis som jag påpekat tidigare.
Motståndet vid 60 kkr ansträngs allt hårdare för varje vecka som går och mycket talar för att det kommer ett brott snart. Med brott menar jag inte något tillfälligt slag över 60 kkr utan ett mer tydligt brott som blir inledningen till en fortsatt uppgångsfas mot åtminstone 65 kkr men kanske betydligt högre.
Allt det här har jag sagt förut och inget tyder på en förändring av det scenariot. Varje vecka som går byggs det upp en allt större uppdämd efterfrågan och därför är det rimligt med en betydande uppgång om motståndet ger vika.
Krisen i bl.a. Grekland kan förstås påverka på kort sikt men som jag påpekade tidigare orkar inte marknaden fokusera på ett problem för lång tid. Efter en tid vill människor/marknaden glömma problem och den processen ser vi tydligt i Euro/US-krisen.
Förutom att vi av psykologiska skäl inte orkar vara oroliga för länge talar man nu också om att bankerna redan har skrivit ned sina fordringar på Grekland och att en default därför inte kommer att sänka bankerna. Det här är säkert delvis sant men till stor del handlar det om att man av psykologiska skäl söker efter fakta för att kunna lägga krisen bakom sig.
Givetvis finns det då en risk för att krisen blossar upp igen om några år och precis det har redan skett. 2008 var finanskrisen som störst men redan i början av 2009 började resan upp på både börser och bomarknaden i Sverige. Sedan kom krisen tillbaks i vårat medvetande men då hade priserna redan skjutit i höjden så mycket att ett nytt fall inte påverkade speciellt mycket.
Detta blir alltså bara naturliga upp och nedgångar men vi trendar hela tiden uppåt mot allt högre höjder, åtminstone i nominella värden och det är i nominella belopp lånen är skrivna.
svenne banan
Svenne, det är ett mörkt scenario du målar upp.
Sverige behöver en rejäl realpriskorrigering sen kan man diskutera vilket som är bästa sättet att genomföra det på.
Haaa haaa, där fick ni så ni teg va, inget ras nu heller, hahaha era efterblivna amöbahjärnor i hyresettor på pendelavstånd.
Re 09:16
På vilket sätt är det ett mörkt scenario?
Det är som jag påpekat flera gånger heller inte klokt att blanda in sin vilja eller önskningar när man analyserar. De som inte klarar det går oftast bort sig.
Om Sverige behöver en nedgång eller inte har vi helt olika åsikter om men det är inget man bör låta påverka sin analys om läget.
svenne banan
Svenne, jag analyserar inte hur det skall gå med priserna. Jag avstår från att tro någonting om det.
Däremot har jag helt klart för mig att det bästa för landet vore lägre bostadspriser. Det finns helt enkelt inget bra för någon med högre priser. Det är reelt vi behöver lägre prisnivå. Ett nominellt ras gynnar inte heller någon.
Re 10:18
"Det finns helt enkelt inget bra för någon med högre priser."
Det där var en helt felaktig analys, det är klart det det finns personer det är bra för med ökade priser.
Du blandar in din vilja, dvs. vad som är bra för dig när du gör den analysen och då hamnar du helt fel. Du kan inte lita på något du kommer fram till om du inte lär dig bortse från din vilja när du analyserar något.
svenne banan
Svenne, nej det är helt korrekt.
Du har bara en annan uppfattning om vad som kan vara bra för någon enskild individ.
Det går alltid att hitta någon som tycker sig göra vinning på andras olycka.
Ett nominellt ras är som sagt inte heller bra för någon men det skulle finnas åtskilliga enstaka individer som skulle göra pengar på detta.
6 st lägenheter omsattes! Inte speciellt mycket att dra någon slutsats om, annat än att köparna inte vill betala så mycket som säljarna vill ha.
Och vilka är mest uthålliga?
Den som lever får se.
Re 11:33
Skärpning, du skrev helt tydligt att det inte var bra för någon och nu säger du att det var korrekt men att det kan vara bra för enskilda individer.
Du säger alltså emot dig själv. Tänk igenom vad du tycker och vad du vill säga innan du skriver, annars är det ingen mening att debattera alls om saken.
"Det finns helt enkelt inget bra för någon med högre priser."
"Svenne, nej det är helt korrekt.
Du har bara en annan uppfattning om vad som kan vara bra för någon enskild individ."
ja, räntan för utlåning kommer knappast bli lägre, kanske lönerna ökar? eller är det så att priserna i förhållande till inkomst/framtida inkomst/ förmögenhet är tokhöga. Om man bortser från ränteavdrag.
På sikt går priserna alltid uppåt
20 februari 2012 16:28
Du verkar inte fortfarande inte fatta. Det är inte bra för någon med högre reala bostadspriser så enkelt är det. Att någon enskaka individ kan göra ekonomisk vinning på det förändrar inte det faktum att det inte bra för någon.
Om jag gör ekonimisk vinning på andras olycka innebär inte det att det är bra för mig.
20 februari 2012 17:11
På lång sikt lär det påståendet gälla nominellt.
Realpriserna varierar däremot kraftigt över tiden.
Re 17:31
"Det är inte bra för någon med högre reala bostadspriser så enkelt är det. Att någon enskaka individ kan göra ekonomisk vinning på det förändrar inte det faktum att det inte bra för någon."
Men är du helt korkad, det är klart det är bra med ekonomisk vinning. Hur kan man resonera så urbota dumt?
Re 17:33
Ja och lånet är angivet i nominellt belopp så det innebär att lånet alltid äts upp på sikt, även utan amortering. Bostaden däremot består.
Fortfarande roligt att folk här försöker analysera bostadsmarknaden utifrån siffror på den här sidan. Tänk att ni aldrig fattar att det är för litet underlag, och att detta lilla underlag dessutom är helt felaktigt om man jämför med riktig statistik. Siffrorna här säger ingenting om verkligheten.
Re: 19:53
Klockrent!!!
Valueguard: Prisfall sedan i somras.
Mäklarstatistik: Prisfall sedan i somras.
Statistiska centralbyrån: Prisfall sedan i somras.
Bostadsdata: Prisfall sedan i somras.
Hempris: Prisfall sedan i somras.
svenne banan: Prisuppgång sedan i somras!!
"Det är som jag påpekat flera gånger heller inte klokt att blanda in sin vilja eller önskningar när man analyserar."
Hahaha, vilken jävla pajas.
Fortfarande roligt med folk som tror att den här siten är den enda källan till analyser ;)
Att underlaget är bristfälligt betyder dock inte att den här statistiken är meningslös. Snarare att man inte ska hetsa upp sig över veckostatistikens slag.
Istället får man jämna ut kurvan för att se trenden och givetvis ta in underlag från andra källor. För min del omfattar det inte bara prisstatistik utan i hög grad även makrostatistik och psykologiska faktorer.
svenne banan
Det tragiska i det hela är att det låter som att du tror att det du säger är otroligt klyftigt.
Spekulera om framtiden kan du göra bäst du vill, det ändrar inte faktum att all seriös statistik visar på prisfall sedan i somras.
Re 23:48
Valueguard:
1 mån 3 mån 12 mån
Stockholm BR 170 +2,7% +2,0% -1,7%
I juni 2011 stod index för STH BR i 167.87 och i jan 2012 stog det i 170,24.
svenne banan
Du kan vara lungn! svenska bostäder kommer alltid att gå upp på sikt, i alla fall i svenska kronor räknat. Det har historien visat. Ett fall några år som under 90talet kan inträffa, men sen fixar regering, rikstad och riksbank till det så priserna stiger i svenska kronor igen, alla som bor eller äger svenska tillgångar kommer att betala för att detta kommer ske även i framtiden.
svenne banan
Bra försök med noggrant utvalda siffror. Jag överlåter till dem som är intresserade att själva ladda ner siffror från Valueguard - trenden är otvetydigt ner sedan i somras (även om rekylen i januari återhämtat den större delen av fallet).
Man skulle nästan kunna tro att du blandar in vilja och önskningar i din analys ;)
Re 18:45
Påstår du att det var något fel på siffrorna från Valueguard eller anser du att inte heller Valueguard är en bra källa trots att du själv nämde dem tidigare?
Den här siten visar helt klart en botten under sommaren men det var extra stora slag under Juli/Augusti vilket är naturligt med tanke på att omsättning då är nästan helt död.
Valueguard visar en botten i Juni vilket är den sista månaden med någon omsättning att tala om. Under Juli/Augusti visar de högre priser men omsättningen då är som sagt var så låg att ingen seriös analytiker tittar på dem.
Det är alltså rätt överenstämmande bild som båda siterna visar men LK ser uppgången snabbare än Valuegurd. Enligt LK startar uppgången direkt efter sommaruppehållet medans Valueguards statistik säger att den började senare under året, men att det då kom en mycket snabb och kraftig uppgång.
svenne banan
Snälla lilla banan, nu börjar det bli komik här. De sista sex månaderna förra året såg ut så här: 171.14, 171.03, 168.59, 166.98, 166.41, 165.75. Sedan kom en stor uppgång i januari, precis som det gjort tidigare år (förutom 2010).
Att du är helt förblindad i hur du VILL att det ska se ut och bortser från fakta (och dessutom blandar in Lasse Kongos siffror som är totalt missvisande) är direkt pinsamt, men ganska underhållande för oss andra. Vet inte om det är förståelsen det är fel på eller om du helt enkelt är för överbelånad för att kunna se sanningen?
svenne banan
21:38 svarade åt mig och har inget att tillägga bortsett från att även om du räknar med uppgången i januari så är trenden fortfarande nedåt sedan i somras.
Haha ni är roliga små barn ;)
För att komma fram till att det har fallit sedan i somras väljer du alltså att helt bortse från uppgången som skett i år. Dessutom utgår du från Juli/Augusti då marknaden är helt stendöd och statistiken därmed blir nästintil slumpmässig.
Detta ser man tyfdligt på LKs graf här ovan. Vi var dels nere på 50 kkr men även klart över 60 kkr. Har man någon som helst känsla för seriositet så utgår man inte från en godtycklig tidpunkt under den perioden. Istället jämnar man ut grafen och tar hänsyn till nivåerna innan och efter denna stendöda period för att bedömma vad den riktiga nivån var. Alternativt utgår man från Juni eller September.
Faktum är att om vi studerar all historik som Valueguard har sedan 2005 är det endast de fyra månaderna från 2010-11 till 2011-02 som legat mer än 1% högre än de senaste siffrorna från Valueguard.
Gör man utifrån det bedömningen att vi ligger i en fallande trend är man totalt oseriös.
Bostadsmarknaden är heller inte oberoende av övrig ekonomi och sedan årsskiftet har Stockholmsbörsen stigit med 13%. Det är möjligt att det räcker för tillfället och att vi kanske får se en vinshemtagningar även om den akuta krisen i Grekland får en lösning. Men många har tjänat stora pengar under enbart den här korta tiden. Bl.a. jag som för att svara på frågan förutom ett stort aktiekapital också har en obelånad innerstadslägenhet.
svenne banan
Hörru Svenne Vegan
hur är det med förståndet? Hempris ger den nu mest sanna bilden på priserna säger konsensus.
DU kommer aldrig kunna skaffa hyresrätt på Östermalm som vi vinnare i eliten, vi fixar det på en helg med pappas hjälp!! haha smisk nörd!
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: -1.26%
Prisutveckling i Stockholm senaste 4 veckorna: -1.93%
Prisutveckling i Stockholm senaste halvåret: -7.04%
Prisutveckling i Stockholm senaste 12 månaderna: -13.96%
Senast uppdaterad 2012-02-21.
Denna statistik baseras på faktiska lägenhetsförsäljningar.
The only way is up! Eller?
http://www.hempris.se/statistics.php
Haha, alla ni som baissar svenne banan är så pema-patetiska hyresrättslosers. Han är killen med koll på marknaden, inse det nu! Ingen här har ens lyckats beslå honom med något sakfel än, hur mycket ni än försöker er på så är det bara meningslösa känsloargument.
svenne banan
Nej, man behöver inte bortse ifrån uppgången i januari :) En datapunkt gör ingen sommar men det vet ju du, du är ju analytiker ;) ta för all del data från juni till januari (trots märkligt urval), klarar du inte av att se en nedåtgående trend med blotta ögat så föreslår jag att du låter Excel rita upp trenden åt dig.
10:14
är du totalt blåst i huvet din patetiska hyresmupp?? Här snackar vi priser i innerstan inte i nåt jävla Storstockholm som Hempris.se visar. Svenne banan äger dej, totalt.
Bengt Hansson igen.....
Han verkar förvisso vara en av få med förstånd (han förespråkar bla amorteringskrav) men ständigt denne Bengt.
http://di.se/Artiklar/2012/2/22/259952/Sa-ska-en-bokrasch-stoppas/
15:21
Bengt Hansson och BKN har aldrig sagt ett vettigt ord. De verkar vara blåsta hyresmuppar hela bunten. Lägg ner skiten omgående!
Någon som vet var Bengt Hansson bor?
Jag gör f.n. en kartläggning av var alla bubbelivrare bor (partsinlagor från hyresgäster). Saknar info om Hansson.
21:05
Kolla var SEB bor. De spår 10-15% prisfall till 2012-2013. Jag skulle tippa på att SEB bor på perrongen i märsta.
Re 22:23
Nej de bor i Rissne
Befolkningen i Stockholm väntas öka betydligt mer än förväntat de närmaste årtiondena enligt DN. Det beror till stor del på invandringen men även om de i första hand hamnar utanför innerstan skapas det ändå en ökad bostadsbrist och större tryck på innerstan.
07:50 Självklart påverkar denna invandring även priserna i innerstan kraftigt även om dessa personer inte har några pengar. Detta beror på "white flight" som vi ser mer och mer av i Stockholm. Bara googla på det om termen inte är bekant.
Det spelar ingen roll om det flyttar in en miljard människor i stockholm ifall köpkraften minskar. Vad som istället händer är att vi kommer bli mer lika andra storstäder där man flyttar hemifrån senare och sambor som ungdom.
22:23
Nej, SEB inkluderar nedgången under 2011. Dvs ej 2012-2013.
Det blir så klart inga enorma fall. Utläningar har värderat upp swedala särskilt asiater, det är dessa, bl.a som håller uppe sveriges ekonomi, som storköpare av kommunobligationer, och bostadsobligationer mm. Lägg där till en enorm standardförsämring för dom som ej ägt rätt tillgångar under senaste deceniumen, fler och fler har hoppat på tåget(brf) under senast 20 åren, det är klart inte många som vill sälja med förlust, så därför kommer en eventuell nedgång bli väldigt långrdagen, säg ett decenium. Det som motverkar nedgången är politikernas vilja att flera flyttar till tättorter, samt deras aktiva åtgärder att höja fastighetspriser, vid stora nedgångar kommer dom hitta på åtgärder som bromsar upp fall annars skadas arbetsmarknaden pga. efterfrågefall.
Ner:
http://www.hempris.se/statistics.php
sen blir det mera ner.
Förnekarna verkar ha svårt med detta, själv hade jag fel, trodde kraschen skulle komma när Lehman brakade men det kom en uppgång till, visserligen räntedopad, men ändå en uppgång.
Snabba krediter har varit grunden till uppgången som pågått i 15 år, tror de flesta förstår det, inte efterfrågan. Det bevisas av att även lägenheter i avfolkningsbygder stigit kraftigt på vissa håll.
De som sitter tungt belånade (60-80% av marknadsvärdet) kommer att få problem. Har 4 familjer i bekantskapskretsen som försökte sälja under hösten, en lyckades, de tre andra hade inte råd pga hög belåning, räddningen blev sjunkande ränta. 2 med villor i norrort, en med ett fritidshus i skärgården. Den ena villan mega-dyr, den andra ca 6 MSEK, fritidshuset kanske 4 MSEK. Dessa familjer räddades tillfälligt av fallande räntor, fast nu sticker energipriserna i stället. Hur blir det på lite sikt, tex underhåll, marginalerna saknas, de har inte råd.
Tror inte de jag känner är extrema, Stockholmarna är sjukt belånade, när nedgången väl tar fart blir det svettigt. Själv bor jag med familjen i ett gammalt och uselt isolerat alldeles för stort hus, men vi fick det i arv, driften är visserligen ca 8.000 per månad men i övrigt har vi inte mycket kostnader, vi hade tur, stolpe in.
Har jobbat som mäklare i 16 år nu, har aldrig upplevt en marknad värre än denna, alla är totalt förlamade, spekulanterna vågar inte. Omsättningen sjunker snabbt nu och omsättningstiden är 2-3 ggr så lång som för 2 år sen.
Har alltid varit optimist, och jag tror fortfarande att unika hem alltid kommer att generera höga köpeskillingar. Men tro inte att en 3:a i innerstan är unik, det är den inte. Bra lägen kommer alltid att gå att omsätta, fast inte på dagens nivåer. Nu är jag negativ, tror vi har ett "spanien-scenario" framför oss.
Jösses vilket massa dravel det blev, sorry.
MVH
Den Gamle Mäcklaren.
Re 11:53
Du hade rätt i två saker:
1. ja du hade fel förut
och
2. ja blev en massa dravel.
Varför inte kolla prisstatistik för överkalix när du ändå är i farten.
Det ser ut att ha stått tämligen stilla, utan tydlig trend, sedan Oktober om man tittar på de prissiter som finns tillgängliga. De ser dock inte helt samstämmiga ut.
Kanske skedde ett trendbrott i Januari? Vi får se hur Februari och Mars ser ut innnan vi drar några större slutsatser av det.
Den Gamle Mäcklaren!
Är du mäklare i Stockholms innerstad? Där har ju mäklare rapporterar om ett lättare Januari samtidigt som Valueguard visade på en uppgång.
Detta skulle kunna vara ett trendbrott i den tröga marknade men det kan också bara varit ett tillfälligt drag efter Julledigheter.
Är det trögt nu igen i Februari?
http://www.hempris.se/statistics.php
Frågan är varför hempris visar större nergång än rena innerstadssiter?
Det skulle kunna bero på att det säljs som vanligt i förorterna och att omsättningen sjunkit något i innerstaden. Det skulle öka fördelningen av billigare bostadsrätter i statistiken och sänka genomsnittspriset utan att en egentlig prisnedgång måste ha skett varken i förort eller innerstad.
Re 13:28
Det kanske beror på att bara de sämsta lägenheterna säljs i oroliga tider.
Eller att historien har visat att mindre attraktiva lägenheter faller mer procentuellt sett.
13:28 slår huvudet på spiken.
Fortsatt räddade efter som sverige är safe haven för bostadsobligationer, tycker marknaden, har tyckt och kommer att tycka, eller kanske inte kommer att tycka! Om det senare blir verklighet är priserna för höga och nedgången börjar den tar inte 1-10mån som på aktiemarknaden utan snarare 10år eller mer eftersom bostadsköp inte är något man gör i en handvändning.
11:53: en av de bättre posterna på länge här, tack.
11:53: Du hade alltså tjänstledigt 2008-2009 då?
Rätt tröttsamt med dessa människor som finner nöje i att sitta och hitta på att de är någon de inte är och vet saker de inte har någon aning om... Och alla dessa "vänner och bekanta" som alla har som sitter i skiten. Konstigt vilken detaljerad insyn folk har i andras ekonomi...
23 februari 2012 13:11,
Du har rätt i att både januari och nu i feb ser det ut att lätta lite, fast jämför vi på vår byrå med samma månader ett år tillbaka är det mycket segare nu.
23 februari 2012 22:01,
Nej, inte tjänstledigt, tyvärr =)
Visst blev det trögare då men om sättningen på marknaden kollapsade inte som den gjort nu. De här gången känns det annorlunda, finns inga fundamenta kvar som motiverar uppgång. Fast vi kommer nog få se en viss lättnad de närmaste månaderna, men det är snarare relaterat till säsong.
/Den Gamle.
Ersätt dagens ränteavdrag med ett amorteringsavdrag istället. 30% på amorteringen upp till samma nivå som räntan.
Det skulle bidra till bättre stabilitet i framtiden. Initial kan man förvänta sig en nerjustering av priserna.
Alla har rätt till samma subvention som idag.
Det kostar inte mer för statskassan.
Det bidrar till ökad stabilitet.
Lägre risk
Samma eller (mer troligt) lägre boendekostnader
Dvs win-win situation.
(Ja, som alltid går det säkert att hitta någon enstaka individ, dessa jag brukar försumma när de är försvinnande få, som det är sämre för jämfört med nu men för den överväldigande majoriteten är det minst lika bra och för majoriteten bättre.)
Nu ska räntan ner till hälften inom kort, enligt nordea, kanske hälften går till låntagare. Priserna kanske ej faller då, men priser på övrigt särskillt drivmedel fortsätter troligen upp, då kommer inte sverige få in så mycket skatter längre när bensin kostar 20- 25 kr l samt mycket övrigt i form av livsmedel och importvaror går upp i pris. Regering och riksbank har som jag tidigare trott målat in sig själva i ett hörn genom tillåtande av gigantiskt kreditexpansion, detta kommer bara sluta illa, eftersom sveriges bnp skulle skadas enormt av ett litet fall på 20% på fastigheter, detta kommer att unvikas med alla medel, kosta vad det kosta vill.
24 februari 2012 11:58
Räddningen för Sverige är att se till att vi får ett significant realprisfall samtidigt som det nominella prisfallet hålls litet. Som någon skrev i ett tidagare inlägg så vore det bra för approximativt alla.
Amorterinskrav är rätt väg att gå för landet. Man kan gärna göra ett försök med att flytta subventionen från ränta till amortering enligt 10:57 förslag.
Kolla grafen längst ned i artikeln - verkar vara många som vill sälja men få som vill köpa.
http://di.se/Artiklar/2012/2/24/260178/Bosiffran-som-skrammer/
24 februari 2012 18:53
Det där verkar inte applicerbart på bostadsrätter i Stockholms innerstad.
Spelar dock ingen roll. Förr eller senare kommer en rejäl realpriskorigering. Vi vet att priserna varierar kraftigt över tiden och nu har vi haft en topp. Baserat på historisk erfarenhet så kan det utan vidare ta över 100 år innan den nås igen.
24 februari 2012 18:53
Baserat på historisk erfarenhet så är prisnivån på bostadsrätter i Stockholms innerstad inte isolerad från övriga bostadsmarkanden i Sverige.
11:53 : haha du är knappast mäklare, det räcker med att läsa halva ditt inlägg för att fatta att du bara är en i raden av hyreslosers som inte har en aning vad de snackar om. Om du är mäklare så mäklar du knappast i innerstan, vilket den här bloggen handlar om. Alla som tjatar om hempris mm är alltså helt ute och cyklar. Bra lägen i innerstan säljer fortfarande till 60000+ per kvm.
Tom hammarby sjöstad går fortfarande för över 55k /kvm, det säger det mesta.
17:53
Bra det borde täppa till truten på hyresmupparna som sitter på pendelperrongen o är bittra.
Begärt pris på BR i hela Stockholms kommun har varit ca 20% högre i år än förra året samma period enligt hemnet.se.
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
Re: 09:31
2011 lockpriser
2012 acceptpriser
Slutpriser mer pålitliga.
Många på den här siten är övertygad om att bostadspriserna ska krascha men krascher har aldrig någonsin i hela historien kommit när de varit förväntade.
Det är först när alla här är övertygade om att priserna ska stiga kraftigt som vi bör vara orolig för en krasch.
25 februari 2012 18:18
Det är så jag börjar tro att många här totalt saknar inlärningsförmåga alternativt är mentalt handikappade.
Det har redan klargjorts att hyresboende inte håller till på den här siten. Det finns alltid enstaka undantag till allt men de som skriver här bor i bostadsrätt eller villa.
20:36: Jaha, så du känner alla som kommenterar här och vet hur de bor? Spännande, då kanske vi kan ses hemma hos dig på en öl och diskutera det här istället? Du känner ju alla, så du kan skicka ut en inbjudan. Jag kan stå för ölen!
26 februari 2012 22:14
Yepp!
Det hörs ständigt röster nu som proklamerar att kredikranen skall dras åt ett snäpp.
Amorteringskrav är ett allt vanligare förslag av de som förstår något.
Är nog bara en kort tidsfråga innan man skruvar en aning på kreditkranen igen. Vi får se vad det blir man jag tror inte att man rör ränteavdragen, som många också föreslår, inom en överskådlig framtid. Mer troligt då med amorteringskrav eller ytterligare sänkt tak.
Vad hittar vi här:
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: -1.51%
Prisutveckling i Stockholm senaste 4 veckorna: -2.17%
Prisutveckling i Stockholm senaste halvåret: -7.27%
Prisutveckling i Stockholm senaste 12 månaderna: -14.17%
Var är veckans stat?
Uppdatering av läget
Jag hoppas att priserna går ner något (dvs abosolut inget ras) därför att det är bästa för Sverige (fakta ingen åsikt).
Jag tror att priserna just nu rör sig uppåt baserat på visningar, budgivningar och mäklare jag pratat med.
Inom ett halvår kommer Borg vara tvungen att ge ut lån via riksbanken (likt ECB) för att förhindra den stillastående bomarknaden, tyvärr kommer det nog ej höja priserna för dom som hoppas på det. I USA hade många till salu till priser som ej gick till avslut i ca 3-5 år, därefter sänkte dom priserna och då var det ännu mer svårsålt. Dom senaste 20 åren har småhus och brf varit väldigt lätt att omsätta till mycket höga priser. I en marknadsekonomi skiftar priser väldigt starkt över tid. Bara för ett tillgångsslag stigit oavbrutet i 20 år är det inget som säger att det ska stå stilla i pris eller fortsätta stiga ytterligare 20 år.
Mycket troende!
Jag tror att priserna kommer gå ner nominellt under 2012-2014.
Det baserar jag på att jag själv inte har råd att köpa en bostadsrätt inne i stan, till rimlig risk, trots god ekonomi.
Som sagt, jag tror priserna går ner. 50% lägre realpriser om 10 år.
13.30: lugn, det tar bara lite tid att hitta något försäljningsobjekt...
Skicka en kommentar