Genomsnittspris vecka 23: 59 700 kr / kvm.
allavisningar.se
allavisningar.se
Följer prisutvecklingen på bostadsrätter i Stockholms innerstad, dvs Engelbrekt, Oskar, Johannes, Hedvig Eleonora, Adolf Fredrik, Gustav Vasa, Matteus, Kungsholmen, S:t Göran, Essinge, Högalid, Maria Magdalena, Katarina, Sofia, samt Stockholms domkyrkoförsamling i Stockholms stad. Baseras på fritt tillgängligt data från budgivningar från ett antal mäklarföretag.
87 kommentarer:
Marknaden verkar heldöd
Den är heldöd! Vann två budgivningar på ettor i innerstan idag, bjöd ca 49kkr/kvm. Den ena ville skriva kontrakt omgående, den andra skulle fundera tills imorgon. Båda säljare hade förväntat sig priser på 55-60kkr/kvm,
20:24
Hur vågar du köpa i dagsläget?
vad fasicken nu då? jag paniksålde i maj eftersom alla sa det skulle rasa, nu berkar det ju inte alls rasa? vad ska jag göra? hur långe måste jag bo hos morsan innan jag kan göra ett klipp tror ni ??
59.700 i snitt är starkt under värsta vårdippen, hur ska det se ut i hösthaussen ? 70k direkt i augusti eller ?
21:24
Ingen har sagt att marknaden ska rasa i juni och återhämta sig till juli. Om man utgår ifrån statistiken ser vi nu att vara i ett dödläge där säljare inte får sålt till förväntade priser och istället sitter och håller på sina objekt. Frågan är hur länge det är hållbart. Om prisfallet inte blir dramatiskt så kan det pågå i flera år som under 90-talet så du får försöka hitta en bättre form än att bo hos morsan.
21:25
På vilket sätt är priset idag jämförbart med tidigare år när omsättningen inte är det? Det är uppenbart att det finns en massa objekt som inte blir sålda. Det är ett mönster som generellt föregår prisfall, inte prisökningar.
21.44
jamen är det inte såhär varje vår ? låg omsättning, sjunkaden priser, men ändå vänder det upp igen med styrka varje år sedan 2002 i aug sept, undantaget 2007 2008. så vad gör jag ? köper nu eller väntar till sept okt ?? känns som det kan gå either way.
21:50
Nej, det är inte så här varje år. Kan du inte läsa av grafen? Jämför den blå kurvan Jan-Jun för 08, 09, 10 och 11, så är det ju uppenbart att 1) det har inte varit så här låg omsättning något tidigare år 2) den låga omsättningen är en trend till skillnad från tidigare år, kanske bortsett från 2008 som följdes av just prisfall.
Jag skulle varken köpa nu eller i sept/okt. Jag har ingen lust att riskera min privatekonomiska framtid.
21.58
öööh ? tar du hänsyn till de extremt förvärrade inlåsningsskatteeffekterna i din omsättningslederalltidtillsjunkandepriseranalys?
21.58
ööh ? bankernas sälj först o köp sen - vad tror du det lerder till, ökad omsättning, sjunkande priser eller tvärtom ? öööh??
22:01
Har aldrig sagt att lägre omsättning alltid leder till sjunkande priser. Dock är det ett generellt mönster att sjunkande priser föregås av lägre omsättning. Två olika saker.
Det finns en massa objekt ute som inte blir sålda, som förnyas på hemnet för att de legat ute för länge, som återkommer med acceptpriser, mäklarna själva har gått ut och sagt att marknaden blivit trög för att säljarna har för höga prisförväntningar. Förklara hur "inlåsnintgskatteeffekten" kommer in?
22:03
Bankernas? SEB vad jag vet. Nej, SEBs policy förklarar knappast hela trendbrottet. Och även om det gjorde det så borde det leda till sjunkande priser eftersom folk tvingas sälja till lägre pris än förväntat av privatekonomisk nöd.
Ps. "Ööh?"
öööh är du dum i huvet? som skriver...folk tvingas sälja till lägre pris än förväntat av privatekonomisk nöd.
22:23
Bra svar, du gör ett väldigt trovärdigt intryck.
senaste 10 lgh i innerstan just nu:
rindögatan 15 Ny
Essinge brogata 39 ny
kampementsgatan 14 återinsatt acceptpris
torstenssonsgatan 3 ny
Torsgatan 42 återinsatt
ringvägen 112 ny
grev turegatan 71 återinsatt
nybergsgatan 5 återinsatt
artellerigatan 75 återinsatt
tegelviksgatan 77 återinsatt
22:33
ööh? de är återinsatta för att bankerna kräver sälj först köp sen.. öh? priset kommer gå upp i aug räkna med 70-80 kvm.
"Dock är det ett generellt mönster att sjunkande priser föregås av lägre omsättning"
Haha. Det vore ju intressant att veta vila perioder av sjunkande priser du baserar denna iakttagelse av ett "generellt mönster"?
90-talet och hösten 2008? :)
23:37
Nix. Det är ett generellt fenomen och har observerats i husmarknader internationellt. Orkar inte googla åt dig.
Här i USA pratar dom om double-dip på husmarknaden och försäljningar tar lång tid och priserna verkar ftf sjunka ytterligare. Redan nu kan man få bra hus i attraktiva områden till mycket bra priser och oerhört mycket prisvärdare än Stockholm. Dessutom kläder, elektronik, mat 1/2 priset, bensin nästan 1/3 osv. Och så pratar bolånetorskarna i Stockholm om livskvalitet... Fortsätt ni skuldsätta er för livet och betala tokskatt till Mohammed med 10 barn...
"Trots bolånetak, högre räntor och ett stort utbud sjunker inte priserna på den svenska bomarknaden. Den senaste månaden har priserna knappt rört sig, visar ny mäklarstatistik."
http://di.se/Artiklar/2011/6/15/238076/Bostadsmarknaden-haller-emot/
09:12
Vi får se hur länge den håller emot. Vem viker sig, säljare eller köpare?
det blir köparna, paniken kommer att sprida sej till hösten, mycket få obejekt kommer att finnas til salu, de som finns kommer att tokbudas upp.
09:42
Haha, tror du på det själv? Kreditkranen är stängd. Festen är slut.
Vad tror ni är ett motiverat pris på bostadsrätter i stockholm långsiktigt jämfört med kostnad för hyresrätter?
Ett exempel: 50 kvm för 3 miljoner vid 5% ränta och 30% ränteavdrag blir 3000*0.05*0.7/12=8.75 kkr i månaden i ränteutgifter. Kompenserat för inflation på 2% och vinstskatt på 30% så ökar värdet på bostaden med 3000*0.02*0.07/12=3.5 kkr per månad, vilket skulle innebära en faktiskt kostnad på 8.75-3.5=5.25 kkr i månaden, vilket med avgift och underhåll för bostadsrätt inräknat skulle göra bostadsrätt till en billigare bostadsform än hyresrätt. Det här är baserat på en långsiktig ränta och inflation på 5 respektive 2 procent.
Det här är på lång sikt, tillfälliga prisvariationer kommer alltid variera mer samt ränta&inflation kommer variera över tid, men tror ni att boende i bostadsrätter på lång sikt kommer vara billigare än hyresrätter? Om man bortser från kostnader och ser till fördelar och nackdelar med bostadsrätt:
+ Ger större rättigheter att modifiera boendet.
- Kräver initial insats av kontanter.
- Kräver kreditvärdighet för lån.
- Kräver mer arbetstid vid inflytt samt utflytt då försäljningen måste ske samt lån administreras.
- Kräver kontinuerligt mer arbetstid i form av underhåll, administration av lån och försäkringar.
Det här talar ju för att bostadsrätter är motiverat att vara en billigare bostadsform än hyresrätt på lång sikt, _förutsatt att tillgången på både formerna är likvärdiga samt marknadspris på både bostadsrätter samt hyresrätter_, men det borde väl också motivera att om hyresrätter fanns i lika stort utbud som bostadsrätter, med liknande lägen och standard, så skulle hyresrätter vara mer lockande för kapitalstarka hushåll som är beredda att betala för bekvämlighet?
Ovanstående resonemang är iofs väldigt teoretiskt uppbyggt på att utbudet av bostadsrätter och hyresrätter är lika, men håller ni med resonemanget?
Jag håller inte med resonemanget av den enkla anledningen att det är riktigt korkat. Jag tror att du skulle ligga närmare sanningen om du räknade ut vad kostnaden för samma lägenhet var 1995 och därifrån räknade upp den med inflationen.
Ett annat enkelt sätt är att räkna med vilken hyra du skulle kunna ta ut om du hyrde ut lägenheten och att den ska ge 8-10% avkastning per år.
För att hyra en lägenhet på 50kvm tror jag man kan ta ut ca 10 000kr/mån dvs 120kkr/år. Om det ska motsvara 8% avkastning så skulle alltså ett motiverat pris på lägenheten vara ca 1,5 miljon kr dvs 30kkr/kvm.
Husmarknaden i många förorter är ju helt död också. Vi var med i en budgivning förra veckan som var så seg. Säljaren var missnöjd för priset kom inte upp till vad han hade förväntat sig - men så är det ju nästan överallt just nu. Glöm att det skulle ta fart i höst!! Inte en chans. Det finns sjukt många objekt ute just nu - och det blir fler varje vecka i takt med att säljarna inte vill sälja till lägre priser: fast snart kommer de att vara tvungna...
20:12
det är faktiskt du o ditt resonemang som är korkat, på gränsen till efterblivet
Massarbetslöshet bland mäklare inom kort.
Vilket nonsens att marknaden i innerstan är död. Utbudet är i nivå, eller lägre än motsvarande period förra och året dessförinnan. De budgivningar jag hör om, (via kollegor som jagar lägenheter i storlek 40-60 kvm), så finns det inte en chans att göra klipp. Vanliga våningar går för 65-70 tkr per kvm. Visning sker på söndagen och affären är vanligtvis klar på onsdag/torsdag. Med andra ord: marknaden är som vanligt.
I januari var antalet bostäder som var ute till acceptpris i Sthlms Län lite drygt 100 st. Idag är de 590 st.
Fullt normalt för säsongen...pfftt!
Till hösten lär vi nå 80 000 kvm. Bra köpläge just nu mao. Och på sikt går priserna alltid uppåt
Klart det kommer gå upp något annat är bara löjligt...utbud/effterfrågan men det hadde ni förtått om ni läst några kurser på högskolan!!!!!
Slutta att spy galla på oss som var smarta och köppte eget boende. Hyresmupar!
Hehe, när man planterar falserier då har det gått långt...
Sälj, sälj!
13:22
Utbud och efterfrågan fick man lära sig om i gymnasiet. Eller var det högstadiet till och med?
Det är ju förstås en förenkling som utvecklas betydligt på högskolan. Hög efterfrågan betyder inte automatiskt ständigt ökande priser.
Dessutom kan du inte stava!
20:12 Du tror alltså att folk på lång sikt ska kunna få avkastning på sina bostadsrätter och det därför borde vara billigare att bo i bostadsrätt än i hyresrätt?
Kan du motivera?
nej det kan han inte för han är efterbliven.
Utbud, dvs antal lägenheter till salu är helt normalt.
Rulla fram Stockholm i länken nedan:
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
Nya prisuppgångar är att vänta till hösten
Ja vad skaman säga. Jag hade rätt. Nu kommer dippen till 45kkr/kvm
Äääh löjlig lite säsongsdipp nu som vanligt, lätt o tjäna pengar på, har köpt 2 st nu, säljer under aug-sept-rallyt, cashar in 500k.
Nu ligger snittpriserna lägre än 2007, naturligtvis helt orimligt, det behövs inga studielån för att fatta att enda vägen är upp för innerstadspriserna, såvida inte konjunkturen totalkraschar, och det gör den nog inte.
Priserna går bara upp om utlåningen fortsätter öka vilket naturligtvis är helt orimligt. När billiga pengar försvinner, då minskar utlåningen och priserna faller.
utlåningen minskar inte, och kommer inte att minska. basic
Du verkar ha bra koll du :S
16 juni 2011 14:47
Det borde vara billigare att bo i bostadsrätt än hyresrätt eftersom en BR medför relativt högre risk. Om föreningen går i KK eller det kommer en tillnyktring i det finansiella systemet så att bostadsrättspriserna sjunker riskerar du göra en stor förlustaffär. Det slipper du i en hyresrätt. Du betalar alltså en försäkringspremie i hyresrätt för att undvika att drabbas av mr markets nyckfullhet.
Detta tilsammans med vad som ingår i en HR kontra BR borde göra att i det långa loppet är det billigare att bo i BR än HR. Dock är risken i BR att du skuldsätter dig för livet för att behövt ett tillfälligt boende i ett par år.
13:11
Exakt så.
eller så är glaset halvfullt ? br innebär relativt högre möjlighet, och chans att bli rik.
men men, en del människor är alltid negativa, och glaset är alltid halvtomt för dem, oavsett.
Ja, och det är billigare att bo i bostadsrätt, om man gör en korrekt jämförelse.
16:14
Det handlar inte om att vara positiv eller negativ, det handlar om att alla marknader tar betalt för att köpa risk.
Det verkar snarast som att "optimisterna" här inbillar sig att glaset är halvfullt trots att det är tomt. Kreditfyllan är över.
Det är konstiga tider nu.. Vissa av de objekt jag följer går för rekordpriser medans andra står osålda. Någon större skillnad mellan dessa objekt, såsom standard balkong osv, har jag inte kunnat se.
Sedan har säljarna stora förhoppningar, se denna lägenhet som budades upp till 2050000 som är ett toppenpris för 34 kvm utan balkong men säljaren vill ha mer. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-fredhall-stockholms-kommun-vitalisvagen-5,-2-tr-acceptpris-1957515
17:32
Den stora majoriteten som köper i innerstaden kommer från medel/ övre medelklassen och har kapital att gå in med. I dag är boendet en statussymbol, någonting som definierar dig. Folk väljer hellre att bo centralt än att ha en miljon i aktiefonder och få åka pendeltåg varje morgon.
18:04
Säljarna vill inte ta förlust och antal köpare som är beredda att möta priskravet blir allt färre. Därav situationen med höga försäljningspriser men få sålda objekt.
Om folk trycker in hela sitt sparkapital i boendet (och därtill lånar upp till 80-90%) då ökar ju bara risken för prisfall.
20:16
du verkar inte särskilt klipsk.
20:17
Ömsesidigt.
20:16
Samma lägenhet såldes för 1910000 i november(sök på samma adress och jämför bilderna) så det handlar inte om förlust utan snarare om hög förväntan. Att köpa lägenhet idag kommer troligen inte bli en vinstaffär, i någon större grad, på de kommande 5 åren men vad har man för val? Hellre bo där man vill bo (om man kan) än att ruttna medans man väntar på det stora klippet som du ändå kommer missa.
Visst finns det negativa sidor av att folk satsat det mesta av sitt kapital i boendet men det lär inte förändras utan snarare öka. Barn till 40-50-talister har ofta betydligt mer kapital än vad man kan tro. Föräldrarna är nästan undantaget förmögna om dessa inte har häckat i en hyresrätt sen 60-talet och aldrig köpte en aktiepost.
20:39
Ett enskilt objekt är ointressant men jag håller med, det handlar kanske mer om prisförväntan i dagsläget, dock gäller samma logik.
Det handlar inte om att vänta på klippet, det handlar om att inte köpa på toppen av en bubbla och hamna i en privatekonomisk fälla när musiken stoppar.
18:04: Jag håller med dig, men istället för att ha 1 miljon i aktier så har de flesta skulder på flera miljoner, så just det argumentet haltar. En BR cash:ar man, antingen direkt eller över tid, dock max 30 år. De enda vinnarna på lånekarusellen är bankerna och mäklarna. För min del skulle man gärna få förbjuda lån till bostad överhuvudtaget, budgivningar är ändå bara ett relativspel beroende av de krediter/pengamängd som finns.
21:29 visst är det ett problem men dessa människor har högavlönade jobb i Stockholm (Sveriges motor). Trenden går mot att allt fler kommer söka sig hit, speciellt högutbildade människor. Stockholm betalar redan hälften av all statlig skatt och den trenden lär bara öka. Bostäder köps för att vi bo i. Vi har inte trenden som fanns i Dublin och större städer i GB där bostäder var en ren spekulationsvara. Hyrde lägenhet ett tag i centrala Dublin av en man som köpt flera bostäder i ren spekulation och vissa stod tom tomma medan han var ute och seglade.
Me oroande är priserna i mindre städer, typ Umeå, Helsingborg osv. De unga högutbildade drar till Sthlm istället för att flytta hem, för det är här jobben finns.
22:16
Vi köper inte bostäder i Sverige för att hyra ut, det stämmer, men det är fortfarande spekulationsdrivet. När folk belånar sig till taknocken, när folk köper renovering och Thailandssemester på bolånet, så gör man det med tron att priserna kommer gå upp.
22.42
du har helt fel din mupp, den spekulation du tror finns, existerar inte, och thailandsemester på bolånet, oj säkerligen minst 0,2% av alla bolånetagare som går så, ojojoj vilken systemrisk, och banker i sve har aldrig tillåtit en belåning högre än 5-6 bruttoårslöner, det är fjantar som du som tror att folk kan gå in på banken o låna 4 miljoner på 2 läraralöner. Sluta snacka skit din okunniga fjantmupp
22:42 du har delvis rätt i att folk har förväntningar om att det kommer gå upp när de köper. Alla har vi kompisar som har haft en otrolig värdestegring de senaste 10 åren, men ett hem är först och främst till att bo i med en underliggande förhoppning om värdestegring. Folk sitter inte och väljer mellan att investera i andra tillgångsslag när de köper boende i innerstan eftersom det inte går att hyra motsvarande bostad och investera insatsen i aktier/guld. Att folk tar ut lån och reser för pengarna lär vara en myt. Om du har låg belåningsgrad 0-30 % kan det möjligen förekomma och då är risken minimal. Att ha 0 % lån på bostaden är inget eftersträvnadsvärt heller rent samhällsekonomiskt. Det viktiga är att folk amorterar vid en hög belåningsgrad och att inte arbetsmarknaden kapitulerar. Psykologiskt kan dock realisationen för folk om att en rak evig uppgång inte är skrivet i sten påverka risktagningen att ta stora lån. Så länge arbetsmarknaden i Sthlm är stabil + plus statens stora överskott där förhoppningsvis värnskatten samt ytterliggare jobbskatteavdrag kommer infalla ä det svårt att ta domedagsprofeterna på allvar. Priserna idag är likvärdiga 2007 + att en ett par har fått cirkus 40 000 kr mer per år pga jobbskatteavdragen.
22:55
Sverige har bland de högsta uttagen av eget kapital i västvärlden, högre än USA innan finanskrisen, läs BKNs rapport från Februari. Dessutom har vi de högsta bostadspriserna i förhållande till disponibel inkomst. Var tionde hushåll har skulder som är mer än 10 ggr disponibel inkomst. di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=229285__ArticlePageProvider
Så.
23:40
Se kommentar till generalmuppen ovan. Jag håller dock med dig att 0% procents belåningsgrad inte är något eftersträvansvärt. Dock har vi i Sverige rekordstor skuldsättning idag, högre än i USA när deras bostadskris utlöstes. Det största problemet är att folk inte fattar risken. "Priserna går alltid upp". Förklara för mig varför jag får högre ränta på bostadsobligationer än statsobligationer och förklara varför spreaden idag endast varit högre under 90-talskrisen och finanskrisen?
För övrigt ser jag inte varför ett prisfall skulle vara en "domedag". Om folk ser en domedag framför sig om det kommer ett prisfall då har de sannerligen lånat för mycket.
"Dessutom har vi de högsta bostadspriserna i förhållande till disponibel inkomst"
Nu kanske inte disponibel inkomst det bæsta att relatera bostadspriserna till i landet med værldens høgsta skatter dær vi valt att lægga en stor del av vårt sparande och vårt førsækringsskydd genom staten coh dærfør utanfør den disponibla inkomsten.
Kollar man exempelvis på priserna i relation till BNP/Capita ær de ju långt ifrån extrema.
http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Sweden/price-gdp-per-cap
@10:08
Det är inte bostadspriserna som är problemet i Sverige, det är skuldsättningen. Tillgångar i bostäder hjälper inte till att betala räntorna. Vi är idag skyldiga över 3 ggr mer än för 12 år sen. Men vi har inte 3 ggr högre inkomster, vilket kommer att märkas när ränta tickar uppåt.
spelar roll gummiboll, man blir less på allt snickesnack, över tid betalar man ungefär lika mycket av sin nettolön till boende allt annat lika, så även idag, den andel är tom lägre idag än ett genomsnitt över 30 år, finns utrymme för rörliga boräntor på 5-6% innan den är för hög och leder till sjunkande priser.
@1214
För 30 år sedan jobbade oftast inte båda i familjen. Nu måste dom flesta familjer jobba heltid, båda två!
14:33
således är den korrekta jämförelsen, hushållets inkomst i relation till boendekostnad för hushållet, har du problem med det ?
@1433
Nej jag har inte problem med det, men man kan inte bara prata om disponibel inkomst utan att se de omgivande förändringar som skett. Detta skulle exempelvis kunna vara ett fall med omvänd kausalitet.
man kan ju inte bara prata om ökad skuldsättning.....
Skulderna har gått över från fastighetsbolagen till bostadsrättsägare. Jämför hur fördelning mellan hyresrätter resp bostadsrätter har förändrats sedan 80-talet. I sig är detta inte negativt men skapar större volatilitet vid förändringar i omvärlden som påverkar vår ekonomi. Detta förklarar delvis den kraftigt höjda privata skuldsättningsgraden. Detta går hand i hand med hur vårt samhälle utvecklas, dvs. mer och mer individualistiskt.
Beträffande stockholm innerstad så ser vi en utveckling som skett i japan och andra industriländer: dvs. att fler och fler söker sig till tokyo, warzawa london osv.. Efterfrågan kommer bara att stiga och det kraftigt. Detta betyder automatiskt inte att priserna kommer stiga eller att en nedgång inte kommer inträffa men det finns ett underliggande värde och efterfrågan. Värre är det för toppenrenoverade hus i områden där ingen vill bo eller söker sig till.
Varför skulle inte 0% bostadslån vara eftersträvansvärt förutsatt att alla får tak över huvudet?
20:07
Av flera skäl. Tex skulle du få mindre mobilitet - de attraktiva objekten skulle vara reserverade för förmögna grupper. Det skulle bli i princip omöjligt att jobba dig till ett bättre boende. Det i sin tur skulle minska arbetsmoralen vilket skulle vara negativt för hela ekonomin.
20:07 är du dum i huvet på riktigt, eller är du ironisk?
20:32
Kan du komma med argument eller kan du bara bajsa genom munnen?
Galen läsning detta intelligens varvas med amöbanivå
Upplys oss med din intelligens. Nej, det är du för puckad för att klara av.
Någon kände sig visst träffad - och det var inte som företrädare för intelligentian
Ingen statistik kommer att presenteras för föregående vecka då inga transaktioner registrerats i Stockholms innerstad. Marknaden har kollapsat. Festen är över.
Äntligen Lasse, hur länge har du väntat på denna kollaps?? och chans att göra ett kanonklipp?
Lasse Kongo
Helt normal säsongsvariation ;)
korrekt statistik
Stockholm BR maj
Senaste mån-0,1%
3 mån-2,4%
12 mån+7,0%
http://www.valueguard.se/stockholmbr
Lasse Kongo
Du borde ändå publicera en rubrik för vecka 24, sen är det bara att ta fram popcornen och kolla på kommentarerna :)
Kan jag också kalla mig LK?
22:42
Nej, det får du inte!
;)
Could the real Lasse Kongo please stand up!
Paniken sprider sig i trådarna på Flashback och i alla bloggars kommentatorsfält. Bolånetorskarna bräker desperat sitt tillgång-och-efterfrågan, frågan är vilka de försöker övertyga?
Köparna VILL säkert, men KAN inte köpa. Kreditkranen är avstängd och pyramidspelet börjar vackla. Dårarna hoppas på högre priser, frågan är vilka som ska köpa? För vilka pengar?
Snart är kejsaren naken. Inte kul att sitta på svarte petter då. Propp ur innan midsommar! Då börjar resan mot nollpunkten.
00:37
Rætt! Snart får man en sjøtomt i Stockholm før en årsløn! Då ska vi fynda!
Skicka en kommentar