söndag 3 april 2011

Vecka 13, 2011

Genomsnittspris vecka 13: 57 700 kr / kvm.


56 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, oooh vad det rasar, vad var det jag sa???

Anonym sa...

Vad är detta för larv? 22 sålda lägenheter går väl inte göra nåt snittvärde på?? Hallååå???

Anonym sa...

Ganska tydligt att marknaden har bromsat in de senaste två veckorna. Antalet acceptpriser har ju ökat kraftig och det verkar vara färre affärer som avslutas både i innerstan och i förorterna.

Frågan är bara vad det beror på? Ränteläget i sig borde ju ännu inte motivera en inbromsning och de flesta hushåll är nog heller inte så uppdaterade angående hur räntan troligtvis kommer förändras framöver. Är det bankerna som är hårdare?

Anonym sa...

Attraktiva våningar och villor har definitivt legat ute längre de senaste 2v som ovanstående påpekar. Tror folk avvaktar ränterapporten som kommer 20:e, skulle gärna se minst 0.5% höjning men tror dom fegar med 0.25%.

Anonym sa...

Bra köpläge nu

Anonym sa...

Själv tycker jag det är hetare än någonsin, går knappt komma in på visningar, vilken sketen 1:a som helst går för närmare 70.

Anonym sa...

Håller med, denna statistik är helt fel, alla medelmåttiga lägenheter i innerstan går nu för minst 65.000:-/m2.

Anonym sa...

Få avslut ger dåligt underlag. Många lägenheter säljs före visning och vissa går knappt att sälja. Det som händer är en uppdelning mellan bra och dåliga objekt. Högt upp i huset med bra standard blir ännu dyrare. Bottenvåning med insyn och utan balkong blir billigare.

Anonym sa...

9:14 om du har rätt är det en konstig utveckling, dåliga lägenheter borde följa med upp i prisnivå?

Anonym sa...

Verkar som att den spanska marknaden är på väg tillbaka http://www.spanishpropertyinsight.com/buff/2011/03/18/spanish-property-market-expands-17pc-in-january/

Karl sa...

Håller koll på Bromma, Midsommarkransen, Aspudden och Mälarhöjden regelbundet. De senaste veckorna är det betydligt fler som kommer ut till Acceptpris. När jag själv sålde min lägenhet för några veckor sedan så var jag sugen på att sätta Acceptpris direkt men Mäklaren vägrade med motiveringen "det luktar desperation, acceptpris går man bara ut med när allt annat misslyckas".

Anonym sa...

Karl - ingen här bryr sej om den sunkiga looser-förorten, här bevakar vi prisutvecklingen på bostadsrätter i Stockholms innerstad. Så sluta spamma massa skräp.

Anonym sa...

Anonym 12.27:

Oväntat att intelligensreserven sitter och vakar över den här RSS-feeden som en hök. Tack för många goda skratt de senaste månaderna!!

Anonym sa...

vasrågod!

Anonym sa...

Bostäder går alltid upp på sikt.

Anonym sa...

Suveränt köpläge i denna lilla traditionella säsongsdipp.

Anonym sa...

det är ingen dipp din mupp, det är bristande statistiskt underlag.

Anonym sa...

näää nu blir jag lite orolig, jag har ju spekulationsköpt 2 till lägenheter, vad ska jag göra nu då ?? paniksälja dom ? visst har man statlig bankgaranti på förlusten ? alltså om den går under lånen?

Anonym sa...

jadå det vet väl alla . staten betalr

Anonym sa...

Anonym 16:43

Det beror på hur länge man är beredd att vänta. En del hus på Amsterdams finaste addresser har fortfarande inte tagit igen tappet sen pristoppen nån gång på 1600-talet. Men i sak har du rätt. Köp fem lägenheter på Strandvägen i spekulationssyfte nu så kanske ditt barnbarnsbarnbarn kommer att bli rik!

Hallelulja!

Anonym sa...

Himla tjat om innerstan.
http://www.bostadsdata.se/Statistics.aspx?statistik=bostadspriser&laen=stockholm&kommun=stockholm&omraade=innerstan

Marsstatistik för Innerstan visar på fallande bostadspriser, med en minskning på 0.52 procent sedan föregående månad, februari baserat på försäljning av 128 bostäder vilket ger ett kvadratmeterpris på 58766.
Det går i alla fall in inte upp.

Anonym sa...

Sålde min lägenhet i höstas och har gått på någon visning i månaden påbra objekt på bra adresser. Ska definitiv in på marknaden igen när en tillfälle ges.
Ingen tvekan om att det går lite lugnare i budgivningarna nu. Trots att det är toppobjekt. Folk är allmänt lite försiktigare, men det är fortfarande riktigt höga priser.
Gissar att jag har köpt min drömlägenhet innan sommaren.

Anonym sa...

det är högre priser än i höstas, det vet alla, inget snack om saken. Gå på en visning i månaden räcker inte på långa vägar för o ha koll på marknaden. Gissar att du får betala bra mycket mer än du själv tror för drömlägenheten.

Anonym sa...

Marknaden brukar alltid ta en liten "paus" i mars-början av april för att sedan sätta ordentlig fart mot sommaren. Sedan saktar det återigen ner i juli-aug för att i sept-nov rulla på igen. Det är, som någon redan påpekade, säsongsvariationer vi ser nu. Utan tvekan kommer vi att vara upp ca 4-5 % till hösten. Inget snack om den saken! Obs. dessutom RB:s rapport som släpptes idag om att bopriserna är motiverade utifrån fundamentala faktorer. Trist läsning för er hyresmuppar. Men så är det! Er chans att göra ett "klipp" kommer inte komma.

Anonym sa...

11:35
Väl formulerat.

Och angående RB:s rapport - kommer väl inte direkt att göra köpare oroligare och försiktigare??

Anonym sa...

säsongsvariationen med mycket liten omsättning och lägre priser kring månadsskifte mars/april är tydlig - se bara förra året.

Anonym sa...

Haha, nötter.

"Säsongsvariationen" är ju påsk, som var mars/april förra året.
Påsk har som bekant inte inträffat ännu i år.

Anonym sa...

I stockholm kostar en nybyggd 4 rok hyresrätt i förort från 14-15 tkr i månaden. Självklart är då en motsvarande månadskostnad för en högt belånad 3 rok bostadsrätt i innerstan fullständigt rimlig.

Det finns ingen bubbla bara en av marknaden och realiteterna rimligt satt prissättning. Prisras kommer möjligen vid en ränta över 8 % men vem tror på en sådan ränteutveckling? några surkart i hyresrätt möjligen...

Priserna kommer att stå still möjligen svänga lite kring nollsträcket de närmaste två-tre åren sedan börjar de sakta stiga igen. Det är precis så enkelt och odramatiskt...ja nästan tråkigt.

Anonym sa...

tråkig var ordet Saida gumman

Anonym sa...

du är ännu tråkigare din jävla fjant

Anonym sa...

Svar till 5 April 09:07

Fattar inte varför jag ens lägger tid på att svara. Tid är pengar...

"det är högre priser än i höstas, det vet alla, inget snack om saken"
Varför poäntera något vi alla redan vet!?

"Gå på en visning i månaden räcker inte på långa vägar för o ha koll på marknaden"
Går inte på en, utan någon visning i månaden.
Lägger bara ned tid på de objekt som är intressanta. Kommer bara ut något objekt i månaden som är av intresse för mig. Därav har jag en mycket pra insyn i prisbilden på just de objekt JAG är intresserad av.

"Gissar att du får betala bra mycket mer än du själv tror för drömlägenheten"
Gissar gör människor som inte har gjort sin hemläxa. Du kan omöjligt veta vad jag har gjort för analys.

Nej nu har du kostat mig 500kr.
Dags att göra något produktivt...

Anonym sa...

9:48
Hehe, du var verkligen inte särskilt produktiv, lägga ner flera minuter på ett svar, som var helt intetsägande, inte ett argument, inte en analys, ingenting, gud vilket slöseri med tid, stackars din arbetsgivare.

Vad var det jag sa sa...

Sådärja då var den lilla säsongsvariationen på -0,5% över. Rallyt fortsätter....
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: 0.57%
Senast uppdaterad 2011-04-05.
Denna statistik baseras på faktiska lägenhetsförsäljningar. www.hempris.se

Anonym sa...

Svar 9:48

Jag är min egen arbetsgivare...
Detta blir ju roligare och roligare.
Helt plötsligt blev detta värt att lägga tid på :)
Som arbetsgivare är jag glad att mina anställda inte lägger ned tid på analyser och argument om bostadsmarknaden på arbetstid.
Vill du ha ett jobb, kom inte till mig...

Anonym sa...

13:36
Stackars dina dumma kunder.

Anonym sa...

Mycket stackars nu

För att citera Winnerbäck:

Stackars hon som flyter med
som aldrig lärde sig ta sats
Hon som ägna all sin tid
åt nåt hon inte ville bli
för det var bara där det fanns en plats

Anonym sa...

Funderar skarpt på att investera i bostäder. Tror det är bra köpläge nu. Och en bostad är ju aldrig en dålig investering.

Anonym sa...

har ni haft lite för tajta kläder i hlgen eller?
Trodde detta var en seriös sajt med äkta data.

Anonym sa...

Hehehe, nu blir det nog tyst på baissarna, det bidde inte så mycket av "dippen"
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: 0.9%
Senast uppdaterad 2011-04-06.
Denna statistik baseras på faktiska lägenhetsförsäljningar.

Anonym sa...

10:13
Vaaa! är det ett sånt rally senaste veckan ??

Conny sa...

Ähh vänta bara tills 20:e då Riksbanken höjer med 1%enhet, då rasar innterstadspriserna minst 40% så jag äntligen kan köpa, jag har bidat min tid och suttit o tryckt o en 1:a i Rågsved 10 år nu, snart ska jag bli en hipp innerstadskille, Tjoo!

Anonym sa...

ju mer det går upp desto mer kommer det att göra ont sen..

Anonym sa...

du snackar skit, det finns ingen bubbla står ju klart. självklart inga prisuppgångar med 15-20% per år närmsta åren, kanske 5% per år, men deffinitivt ingen nedgång. Rock on !!

Anonym sa...

Just det! kommer öka 10% per år. Även om räntan blir 12%

Beny sa...

Hej, jag heter Benny, jag bor på ett gruppboende, jag tror kanske räntan kan bli 12% ? För den har varit det förut.

Anonym sa...

Sålde min 1:a i Skarpnäck höstas och har gått på någon visning i månaden på bra objekt på bra adresser i Bagarmossen. Ska definitiv in på marknaden igen när en tillfälle ges.
Ingen tvekan om att det går lite lugnare i budgivningarna nu. Trots att det är toppobjekt. Folk är allmänt lite försiktigare, men det är fortfarande riktigt höga priser.
Gissar att jag har köpt min drömlägenhet i Bagarmossen centrum innan sommaren.

Anonym sa...

Ähh glömde säga - jag har egen firma, bilmek.

Anonym sa...

glömde också, jag bor hos morsan nu medans jag letar drömlägenheten, hon har en fin en o en halva vid Pungpinan där jag får plats.

Anonym sa...

Priserna kan inte gå ner i Stockholms innerstad med nuvarande politik, bara upp upp upp! 30% ränteavdrag, ingen amortering, ränta lägre än inflationen, maxlån tack!

Anonym sa...

vem fan vill låna UT för under 12%?

vi är en sosseregering ifrån kk

Anonym sa...

Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: 1%
Senast uppdaterad 2011-04-07.
Denna statistik baseras på faktiska lägenhetsförsäljningar.

Anonym sa...

Klart som korvspad att priserna skall upp och förbi Manhattan. Det fattar väl vem som helst!

http://www.e24.se/pengar24/bostad/stockholms-bopriser-narmar-sig-new-yorks_2734279.e24

Sexdubbling på 16 år. 21% på två senaste åren. Men nu när räntorna går upp kommer det inte att hända ett smack för Stockholmarna *vill betala* för att bo i innerstan.

Köp nu. Tjäna 21% på två år. Börsen är blahablaha i jämförelse!

Eller?

Anonym sa...

raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas

Aprilstatistik för Innerstan visar på fallande bostadspriser, med en minskning på 4.46 procent sedan föregående månad, mars baserat på försäljning av 20 bostäder vilket ger ett kvadratmeterpris på 56269.
Kungsholmen, Södermalm, Odenplan, Vasastan, Östermalm, Gärdet, Atlas, Birkastan, City, Fredhäll, Gamla stan, Högalid, Maria, Katarina, Sofia, Sofo, Krisitneberg, S:t eriksplan, Norrmalm och Klara inkluderades i denna summering

gustav sa...

Oah! Panik! Sälj!

Anonym sa...

Anonym 09:12

Det betyder alltså en prisstegring på 52% på ett år om det fortsätter. Grymt. Det är bara att casha in om ett år!

Anonym sa...

En bostad i Stockholm är bland de bästa investeringar man kan ha

Skicka en kommentar