måndag 9 maj 2011

Vecka 18, 2011

Genomsnittspris vecka 18: 58 800 kr / kvm.


27 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsatt mycket låg omsättning, känns som ett klart trendskifte den senaste månaden. Blir intressant att följa i maj om den låga omsättningen börjar avspegla sig i prisbilden eller om priserna kommer fortsätta vara stabila.

Anonym sa...

Rejäl nedgång andra veckan i maj, nu extrapolerar vi 10 veckor i sträck så är vi nere på modesta och rimliga nivåer igen. En mäklarkompis sa igår att "marknaden är heeelt dööööd!!".

Anonym sa...

Liten omsättning och med små lägenheter mest denna vecka. Trenden är fortsatt ned.

Anonym sa...

Haha, varför skulle man vilja ha en vindsvåning i stockholm när man kan få ett detached house i tokyo-förort till samma pris? Titta på "Bostadsbubblan 2011" på youtube.

Anonym sa...

Lugn, snart kommer taxi-Ahmed på Kungsholmen och försäkrar oss alla om att vi är bittra hr loosers..

Anonym sa...

Den låga volymen tyder på att vi kommer få se fortsatt sättning.
Folk säljer helt enkelt inte pga för låga bud.
De som säljer är de som måste (få i detta läge) och de som får enligt förväntan (eller i närheten)
Alltså har vi idag ett snittpris med bara riktigt bra objekt inräknade.
Visserligen tyder mycket på att de bästa objekten kommer stå emot sättningen bättre än sunkobjekten, men skiten måste också omsättas så småning om. Och då kommer vi se en riktig dipp på snittet

Anonym sa...

På sikt går priserna alltid uppåt

Anonym sa...

Jag har räknat på det och kommit fram till 30 kkr / kvm som snitt är vad folk är redo att betala på lång sikt. Stor skillnad mot idag...

Anonym sa...

Visst. På sikt går självklart priserna upp med tanke på inflationen.
Men självklart kan man också har några år med negativ utveckling. Den som säger något annat har lika bra verklighetsuppfattning som fettot som säger "jag äter lika nyttigt som du gör, rör mig lika mycket, men jag är tjockare än dig för att jag har tjock benstomme och dålig förbränning" (Bullshit!)

Anonym sa...

10:34
Stämmer det verkligen ? som du skriver "Folk säljer helt enkelt inte pga för låga bud."
Kan det inte vara så att folk säljer inte, överhuvudtaget. ?? därav den låga omsättningen ?

Anonym sa...

12:29
Jag har inte kört någon statistik på utlagda lägenheter och antal avslut, men jag lyssnar på mina mäklarkompisar som intygar ovan nämnda.
Här ser vi bara Herr kongos urval.
Så helt ärligt. Nej, jag är inte 100% säker.

Anonym sa...

... Vet iaf att de riktigt bra objekten fortfarande går för riktigt höga priser.
Budar och budar, men jag förblir sökandes...
Attans :)

Anonym sa...

Min mäklarpolare säger också att marknaden är död, köpare finns men ingen som säljer, mäklare slåss om objekten, provisionen ofta nere på 1,2% för 2:a i innerstan.

Anonym sa...

Varför sälja nu när man kan få 20% till i höst?

Anonym sa...

God poäng där 14:58.
Så du tror att bostadspriserna kommer att peaka till hösten då eller???
(Måste vara så att du tror på att uppgången stannar av eller att priserna går ner efter hösten då du tänker sälja då.)
( vet att jag upprepade mig, men det inom parantes är för att förklara så att du verkligen förstår vad jag menar)

Anonym sa...

.... Ja, det är precis en 2a jag letar efter.
Riktigt bra drag på de bra objekten.
Inte billigt alls.
Sen är självklart tiderna förbi så man kunde kränga en skitlägenhet till vilket pris som helst

Anonym sa...

"Bostadsbubblan youtube" du är en patetisk människa, tycker synd om dej, skaffa ett liv för fan.

Anonym sa...

haha. instämmer...
tror dock inte att det är en och samma kille som är bubblan :)
Detta har fått mig att tänka om hur mycket jag själv läser dessa jävla kommentarer.
Jag är nog också patetisk som reagerar över att den signaturen är överallt...
Uppenbarligen är jag också överallt...

Anonym sa...

Ja vad skaman säga. Jag hade rätt. Nu kommer dippen till 45kkr/kvm

Anonym sa...

Ni är bittra hr loosers

/taxi-Ahmed

jonas sa...

Ser inga tecken på avmattning, hysterin börjar tvärtom att smitta av sig på närförorterna där snittpriserna nu verkar ligga runt 40 000 kvm

GIzm sa...

2011-04-27 acceptpris 278 st stockholms län
2011-05-06 acceptpris 309 st stockholms län
2011-05-14 acceptpris 388 st Stockholms län sökbegrepp "acceptpris"

Obs, detta gäller både villa och bostadsrätt, i hela Stockholms län

Anonym sa...

Skanska vill ha ett snittpris på 66.000:-/m2 för lägenheter i etapp 3 av nya Iskristallen vid Rålambshov. Hälften bokade 1 dag efter säljstart.

Avmattning ?? knappast

Anonym sa...

Snart så flyttar jag. Är 39 och bor hos mamma sedan 6 år tillbaka och har väntat på fyndpris. Snart så får ni se.
Stefan

Anonym sa...

GIzm (11:12): var hittar du dessa siffror?

Mvh

Anonym sa...

Köpa nybygge = torsk. Många som bokar gör det på spekulation. Fortfarande bra drag på bra lägenheter, sunkiga planlösningar osv ligger ute länge nu dock. Spännande höst.

Gizm sa...

Anonym 13:05

Jag gjorde ett väldigt ovetenskapligt test, sökte själv på Hemnet.se med sökbegrepp
Stockholms län, och fria sökord: Acceptpris"
Vid dessa datum.

Skicka en kommentar