måndag 30 januari 2012

Vecka 4, 2012

Genomsnittspris vecka 4: 58 500 kr / kvm.

39 kommentarer:

Anonym sa...

Rally igen! /Bagdad Bob

Anonym sa...

Raset fortsätter! -30% i år med den här takten!

Och min pappa är starkare än din pappa!

Anonym sa...

Var är raset som alla domedagsmuppar snackat om ??

Anonym sa...

Haaaa! det blidde inget ras denna vecka heller, tji fick ni bajsare, knyt nu näven i byxfickan och gå hem o fika eldoradokakor hemma vid vaxduksköksbordet med utsikt över E4.

Anonym sa...

Jag förstår ingenting av kommentarerna?
Bara kvalificerat skitsnack här.

Anonym sa...

Det syns tydligt att priserna trycker enmot nivån på 60 kkr. Det gjorde den första gången i januari 2010 och har sedan gjort det stora delar av 2011. Därefter kom en andhämtning och nu ett nytt tryck mot den nivån.

Dammluckorna klarar inte hur mycket som hels och när de rämnar forsar vattnet in, dvs. när prisnivån på allvar bryter 60 kkr blir det sannolikt en snabb uppgång efter det.

Humbug säger många, marknadspsykoligi säger jag. Grafen visar att det har byggts upp ett allt större uppdämt behov som hålls tillbaks av en psykologisk nivå.

Anonym sa...

slant på tangenterna lite men det bjuder jag på.

Anonym sa...

Humbug som sagt

Anonym sa...

10:19

Hur agerar du då som trader???

Jag personligen skulle förska komma in på 55K och släppa samt blanka på 60K sedan juli och rangea mellan de två med andra ord skulle jag ligga kort idag och sätta en stopp på låt säga 62K. Detsamma att tanka vid 55K med en stopp på 53K.
Jag skulle definitivt inte satsa allt på lång eller kort.
Tänk utanför boxen mina kära vänner.
Ni säger att folk som har sålt och väntar på en ev nedgång för att kunna köpa billigare är idioter.
Sålde själv för ganska precis ett år sedan och väntar på ett brta läge.
Känner mig inte alls som en loser och amöba.
Känns rätt bra faktisk även om många på deta forum skriver att jag är en idiot.
Dock har ingen i verkliga livet sagt att jag är dum i huvudet som tagit denna position som än så länge har gått nästan för bra för att vara sant.
Sällan jag har varit så bra i tajmingen.
Nu gäller det bara att göra en bra entry igen.

///Totte. 31åring som nu bor mindre flashigt, men snart förhoppningsvis blir belönad. Framtiden får utvisa

Anonym sa...

Re 10:43

Låt mig gissa, du har inte lyckats speciellt bra som trader va?

Köpsignalen som jag beskrev kommer vid brott av nivån vid 60 kkr, det är ett bra köptillfälle, Givetvis kan man också se det här uppdämda behovet som byggs upp innan brottet och köpa i konsoloderingsperioderna, t.ex. under sommaren 2011.

Trading med bostäder är visserligen inte så praktiskt eftersom man använder de att bo i men man kan kanske tima in köp eller försäljning något.

Anonym sa...

Säljsignalen kommer vid brott av nivån vid 57 kkr, det är ett bra säljtillfälle. Givetvis kan man också se det här uppdämda behovet som byggs upp innan brottet och sälja i konsoloderingsperioderna, t.ex. under sommaren 2011.

Anonym sa...

30 januari 2012 09:38
Domedagsprofeterna pratar om nya all time high inom en överskådlig framtid.
Deras mörka ondskefulla scenarion skulle vara katastrof för Sverige och dess invånare.
Alla som bryr sig om sina medmänniskor hoppas på en svag nedgång.

Anonym sa...

Re 10:56

Vad får du den siffran ifrån, det låter som du har fantiserat ihop den.

/10:19

Anonym sa...

Det finns ett säljtryck just nu. När säljarna börjar inse att det är lägre priser som gäller än för ett halvår sedan kommer det antagligen ske en, för bostadsmarknaden, snabb nedgång. 10% på 3 månader kan förväntas. Sedan fortsätter det sakta ner innan det vänder om 2-3 år.
Ska man sälja under det närmaste året bör man göra det så fort man bara kan.
Till hösten kan det möjligen vara OK att köpa igen lite beroende på hur det ser ut efter den lite snabbare nedgången som vi har att se fram emot i närtid.

Anonym sa...

10:51

Men herregud.
Vi skriver ju samma sak egentligen, men att du skriver att jag är dålig i min metod avslöjar mer om dig än om mig.
Jag är övertygad om att den som har köp vid 55 och sedan sålt vid 60 de senaste åren är en klar vinnar mot den som har köpt vid genombrotten över 60 och sedan hållt sin investering tills sin stopp och sedan sålt.
Var sätter du din nedre exit när du köpte vid 60K i Jan10, Jan11, Jul11 och Aug11?

Jag är rätt så tveksam till dig men måste erkänna att jag har misslyckats som intradagstrader när jag som anställd för ett företag i London slet i ett år.
Som riktig proffstrader bör du veta att trading inte är lätt och det är mkt som ska klaffa för att få det att funka.
Är idag en hobbytrader som handlar det mesta som rör på sig med mediokert resultat.
Jag har iaf lärt mig att det sista man i egenskap av finansman skall göra är att kasta skit på folks framtidstro. Ta position och låt den tala istället.

/Totte

Anonym sa...

... håller med om att trading i bostäder inte är mäjligt, men nu pratade vi TA och det var min metod du kritiserade.
En bostad är ens hem som man på sin höjd kan försöka tajma så bra som möjligt.
Du är en av de bra på detta forum :)

Snart kommer väl någon at påhejarna och påpekar något stavfel eller tangenttryckningsmiss jag har gjort... ;)

//Totte

Anonym sa...

Totte Tummetott du stavar som en efterbliven amöba.

priserna har vänt upp igen.

Anonym sa...

Omsättningen i den här statistiken är så låg att den inte är tillförlitlig längre. Man bör leta på annat ställe för att göra prognoser.
För bostadsrätter är det tyvärr bara mäklarstatistik och dessa är minst 2-3 månader sena i rapporteringen.
/holle

Anonym sa...

11:56
Det låter så ja när statistiken inte visar vad du tycker den ska visa, din loser. Stå kvar på perrongen i Märsta, köpläget är borta.

Anonym sa...

Jag kommer i alla fall köpa under hösten. Just nu väntar jag med köpet eftersom priserna kommer vara 10-15% lägre mot slutet av året.

Anonym sa...

12:12
Hej trevliga du.
Det var mitt första inlägg, jag har inte "låtit" ngt innan.
Den redovisade försäljningen är sedan juni cirka 18 per vecka jämfört med ett genomsnitt tidigare på 44 per vecka 2008-2011. Antingen står det helt still på marknaden eller så redovisas de flesta av köpen inte på denna hemsida.
/holle
/holle

Bänkt sa...

Hempris brakar neråt igen efter en liten pause,
http://www.hempris.se/statistics.php
Hempris stat är mycket rättvisande och visar tydligt att nedgången nu går in i en andra fas, brant nedåt, sen ännu brantare nedåt. När priserna nått halva dagens blir det köpläge, kanske, ev ska vi ner 80%, suck. Den som inte fattar detta är en gravt utvecklingsstörd BLT med mongoloida särdrag likt inavlade missfostar från mellanöstern. Sannolikheten för en prisuppgång i det här läget är lika stor som att månen trillar ner i huvvet på Carl Bildt.

holle sa...

14:02
Här snackar vi innerstadspriser, vilket inte hempris gör, det vet alla utom du din gravt utvecklingsstörda förortslallare med mongoloida särdrag likt inavlade missfostar från mellanöstern.

Anonym sa...

Jag skulle önska att Mr Kongo kunna spärra vissa IP-adresser så att personer som 14:02 kan tagga ner. Om du läser vad du skriver kommer du snart att inser att dina inlägg inte bidrar med något.

Annars tack till Kongo!

Själv kollar jag av läget och allt som är ute i Vasastan säljs under acc pris. Välkommen till köparens marknad! 70 kvm på västmannag. för 3,5 miljoner - Alla kan göra en bättre affär idag jämfört med för ett år sedan.

sixx sa...

http://www.maklarstatistik.se/media/11213/f%c3%b6rdjupad_statistik_201201.pdf

Anonym sa...

15:25
Du har nollkoll din grobian, lägg ägg o komma på visningar i Vasastan din smutsiga förortslallare, du platsar aldrig i innerstan.

Anonym sa...

Skit på er jevvla Ni66ers! Fattar ni inte att det brakar neråt nu? Idioter!

Anonym sa...

Ju längre in på terminen desto färre köpare. Början av våren eller hösten är bästa tiden att sälja. Så har det alltid varit. Höstterminen är alltid en bra tid att sälja, bl a eftersom den är relativt kort, men problemet med vårterminen har (i varje fall sedan 2005, när jag började detaljstudera bostadsmarknaden) varit att ju senare på våren, desto färre köpare. Har man bara hittat en köpare har man dock fått ett bra pris. Det ska bli mycket spännande att se hur svag marknaden blir nu i år, när luften helt gått ur marknaden redan under den normalt sett starka höstterminen. Alla ni som pratar om trender upp eller ner har visserligen rätt, men man måste säsongsjustera priserna innan er analys tillämpas.

Anonym sa...

På sikt går priserna alltid uppåt

Anonym sa...

Han visste priset på allt men inte värdet på något.

Anonym sa...

Hempris pekar neråt:

http://www.hempris.se/statistics.php

mycket tydlig trend

Anonym sa...

Ser ut att ha stått i stort sett still sedan omkring v40 enligt hempris.
Kanske tar den förväntade korrigeringen fart nu igen mot normaliserade priser men det har vi ingen aning om i dagsläget. Det är inte alltid det går enligt förväntan.

Anonym sa...

herregud vad billigt det är nu.
de relativt fina objekten går de flesta under acceptpriset och de dåliga objekten säls inte alls.
undra hu länge baksuget på marknaden håller i sig?????
10% per år tapp på en lägenhet på 4 mille blir en del...

Anonym sa...

19:03

Det är fortfarande inte billigt och kommer inte vara det förrän säljarna ger upp och säljer till det köparna vill och framförallt kan betala. Vi är i förnekelsefasen där säljarna roterar sina objekt 60 dagar i stöten i förhoppning om att någon ska köpa. Snart trillar poletten ner att priset faller för varje dag som går...

Anonym sa...

Mindre attraktiva bostäder är extremt svårsålda, detta pga. av att ingen ser någon möjlighet att sälja för samma summa eller mer inom en 10 års period även om dom renoverats.

Anonym sa...

20:21

Det stämmer att de attraktiva objekten klarar sig bättre. Just nu. Därför att det fortfarande finns höginkomsttagare som är ute efter att slå till i dippen. På sikt tror jag dock att dessa objekt kommer falla mest. Så har det sett ut i alla bopriskrascher hittills - lyxobjekt faller mest eftersom de har högst hävstång.

Anonym sa...

20.21
21.29
Ni är imbeciller

Anonym sa...

Re 20:21

Det du säger är alltså att det bara är de sämsta bostäderna som säljs nu och ändå har vi priser på all time high nivå. Wow, hur höga skulle de vara om även de bästa såldes?

Anonym sa...

08:40

20:21 säger väl precis det motsatta, att det bara är de mest attraktiva som säljs.

Skicka en kommentar